Wednesday, November 5, 2008

SEKADAR PERINGATAN...


Semester 1 sesi 2008/2009 bakal berlalu melabuhkan tirainya dalam dua minggu lagi. tanpa disedari, masa begitu pantas berlalu. Bagi yang telah mencapai matlamat sem ini, tahniah. Dan bagi yang masih berada di takuk lama, lakukan anjakan pada diri anda. Sampai bila diri akan terus jauh dan hanyut dengan kehidupan dunia yang bakal kita tinggalkan ini. Gunakan masa dengan sebaiknya, kalau kita tidak mengejar masa, masa akan mengejar kita. Oleh itu, Allah telah berfirman:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Melainkan orang-orang
yang beriman dan beramal soleh, dan yang berpesan-pesan kepada kebenaran dan
berpesan-pesan kepada kesabaran." (Al-asr-1-3)

Penggunaan masa yang sebaiknya adalah penting bagi kita semua, lebih-lebih lagi yang telah diamanahkan dengan tanggungjawab menjaga kebajikan mahasiswa yang lain.

Daripada Hasan al-Basri meriwayatkan:
"Antara tanda berpalingnya Allah daripada menolong hambaNYA ialah bahawa
DIA menjadikan kesibukan dalam perkara yang tidak berfaedah baginya."

Ingatlah bahawa salah satu perkara yang akan ditanya di akhirat nanti adalah masa mudamu. Apakah engkau telah lakukan dengan masa mudamu? Adakah engkau bersedia dengan jawapan yang indah di hadapanNYA kelak?

Ingatlah wahai sahabatku, masa muda hanya sekali maka pergunakan dengan sebaiknya. Gunakan tenaga yang masih dikurniakan olehNYA ke jalan yang diredhaiNYA. Masa muda adalah nikmat daripadaNYA. Menggunakan nikmat untuk menuju radhaNYA adalah salah satu cara untuk bersyukur.

2 comments:

komuniti UMS said...

Hidupp jakmas..good luck exam

Faranaqwiah said...

TQ... Gud luck final gak... nak tnyy, mana tau ni?